Objawy i fazy stresu

Objawy stresu zależne są od fazy stresu, oraz czy jest to stres ostry, czy przewlekły. Stres ostry pojawia się nagle i można się go szybciej pozbyć, bo może być doraźną reakcją na nagłą sytuację, powstała nagle, bez uprzedzenia. Wówczas mamy objawy stresu ostrego:
– złość, smutek, zmiany nastroju, uczucie napięcia, czasem może zdarzyć się przyjemne podniecenie, śmiech, płacz, tiki nerwowe, mruganie, obgryzanie i skubanie paznokci, ruchy palcami u rąk, bębnienie palcami w stół, drapanie się, głaskanie, dotykanie włosów, zbyt szybkie lub zbyt głośne mówienie, zaniemówienie (odebranie mowy), jąkanie się, szybsze bicie serca, poszerzenie źrenic, zaczerwienienie twarzy i łapanie się za głowę (ból), wzrost temperatury ciała, pocenie się, drżenie. Taki ostry stres może pojawić się w przypadku nagłych sytuacji w życiu osobistym i rodzinnym np. śmierć współmałżonka, rozwód, obrażenie ciała, wypadek, choroba. Na skutek nagłych sytuacji w pracy np. zwolnienie, zmiana sytuacji finansowej, nagły problem w pracy, konflikt z przełożonym itp. Jeżeli objawy stresu ostrego miną i nie przerodzą się w stres przewlekły, to organizm nie jest narażony na tak silne konsekwencje, jak w przypadku tego drugiego.